Slow Living: Aandachtig in het 'hier en nu'

Langzaam leven, ik heb er al vaker over geschreven en het blijft me intrigeren. Hoe creër je een langzamer leven. Wat maakt dat de automatische piloot van 'druk doen en haast hebben' weer door gaat na een vakantie. Wat is het toch dat we met elkaar zo destructief een druk leven als normaal blijven zien?

 

De afgelopen weken las ik verschillende boeken over een gezonde levensstijl en de weg naar herstel van een stress gedreven lichaam.


Wat mij opviel is dat de meest eenvoudige tip in alle boeken naar voren kwam. Eet met aandacht. 

Eet als je aan tafel zit en kijk naar je voedsel. denk aan je voedsel en proef. Eet langzaam, zodat je hersenen betrokken zijn bij het moment. Uiteraard is het van belang dat je gevarieërd eet. Maar vooral eten met volledige aandacht voor wat je aan het doen bent. 

Eten zonder afleiding. dus geen boek of tijdschrift lezen. Geen radio of tv tijdens het eten. En geen appjes of instagram scrollen. Dus ik, aan tafel, met een bord eten voor me. En verder niets.

Jawel, focus op mijn eten. De smaak, de textuur, de kleuren en de geur.

 

Ik ben me er van bewust dat eten voor mij vaak een moment is waar ik extra afleiding bij zoek. Wanneer de kinderen naar school zijn is het ultiem om een tijdschrift te lezen tijdens de lunch. Maar meestal is het antwoorden appen en daarna weer door naar de orde van de dag.

En dat moet anders.

Dus vanaf nu leg ik mijn telefoon weg. Eet ik zonder afleiding, heel onwennig, mijn lunch. Beloofd!


Een leven met aandacht voor het hier en nu is iets wat ik in de rest van de dag ook graag wil leren.

Want ik geloof dat mijn lichaam, wanneer het rust krijgt een gezond lichaam zal worden.

 

 

♡♡♡♡♡♡

Dat is hard werken en tegen de stroom in zwemmen, maar het is het waard! Ik ben het waard! Een lichaam wat rust krijgt zal een gezond lichaam worden.

 

Om de verandering te maken begint ik met erkennen van mijn waarden. Wie ben ik, wat maakt me blij en wat mis ik in mijn leven?

Om dat te ontdekken heb ik een mooie opdracht gevonden. In 4 stappen kan ik helder krijgen waar ik mijzelf nog in tegemoet kan komen. Waar ik mijzelf kan voeden met iets anders dat voedsel. Waar ik mijzelf kan verwennen door lief te zijn en te geven wat ik nodig heb.

  1. Maak een lijst van dingen die je het liefst doet.
  2. Maak een lijst van dingen die je dagelijks doet.
  3. Vergelijk de lijst.
  4. Pas aan waar nodig.

Is het zo simpel? Ja!

Maar ik ben eerlijk. Geef niet een ander de schuld dat ik niet toekomt aan mijzelf. Ik ben de regisseur van mijn dag. Wat doe ik wanneer ik met de kinderen alleen thuis ben? Wat doe ik in de avonden en weekenden? Ren ik voor een ander? Negeer ik mijn eigen behoeften en noden?

Ik erken, dat gebeurt regelmatig. Maar ik leer steeds meer dat mijn telefoon uit kan staan. Dat appjes geen voorrang hebben. Dat de kinderen zelf hun drinken kunnen maken. En dat ik niet mijzelf steeds onderaan op de wachtlijst moet zetten.

 

Dit zijn mijn antwoorden op de vier stappen van hierboven.

1| Ik ben het liefst buiten, doe graag lichte werkzaamheden in de tuin. Zittend in de zon, fietsen of wandelen, ik ben gewoon heel graag in de natuur!

2| Maar hoe zien mijn dagen er uit? Dagelijks ben ik veel te veel binnen om op te ruimen, appjes te beantwoorden en beschikbaar te staan voor... ja voor wie eigenlijk?

3| Dat kan anders. En dus probeer ik bewuster naar buiten te gaan.

4| Wanneer de dagen kouder worden wil ik dat blijven doen. Onder een kleedje op een tuinstoel, genieten van de herfstgeuren. Of de ijskoude lucht inademen tijdens een fietstochtje.


Verandering kost tijd, en iedere keer dat het lukt om de verandering aan te wennen is een moment om te vieren! Doe je mee?

 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    An (zondag, 30 augustus 2020 20:59)

    Jaaa precies dezelfde wensen, hopelijk ga ik ze ook behalen ! :)

  • #2

    Tineke (zondag, 30 augustus 2020 21:59)

    Klinkt goed!!

  • #3

    Hannie (maandag, 31 augustus 2020 15:30)

    Yes, wat een fijn verhaal. Ik pak gelijk mijn schrijfboek je erbij. Daarna gaat mijn telefoon uit en ga ik naar buiten, lekker nog even fietsen.