Een schema voor een schoon huis.

Het huishouden. Niets zo oneindig als het stof op de plinten en de was in de wasmand. 

Het is écht nooit af...ook niet wanneer ik héél, héél hard mijn best doe. En dat ik mijn best doe of het juist uitstel tot het niet meer kan. Dat herken jij toch ook?

 

 

Sinds ik in dit grote huis op het platteland ben gaan wonen heb ik gemerkt dat het werk niet alleen meer is geworden, maar ook anders. Van 5 vliegenpoepjes naar 500. Van 6 spinnenwebben naar 78. Het stof van de houtkachels, het zand van de houtblokken. De meters pinten en ál die extra ramen. Ik heb er regelmatig een dagtaak aan om alleen al de woonkeuken proper te houden. Dat moet anders, want de badkamer, woonkamer, slaapkamers, de hal, de kelder, het washok... alles vraagt mijn aandacht. En die gedachte vulde mij telkens met wanhoop en een schuldgevoel. Hoe ga ik dit doen en nog tijd voor mijn gezin vrij houden? En hoe besteed ik tijd met mijn gezin zonder een schuldgevoel over de staat van de badkamer?

 

 

 

In huishoudelijk werk ligt een schat verborgen.

Ik geloof dat er eerst een verandering in mijn denken nodig was.

Een soort van vrede krijgen met het idee dat de 'huishoudelijke draak' niet te temmen is.

Hij blijft komen! Als ik me omdraai ligt het al weer op de loer.

Serieus, dit is de eerste fout. Nee twee tegelijk.

 

Ja, het huishouden is nooit af, maar ik moest stoppen met vechten. Stoppen met het te beschouwen als iets negatiefs. Want het voorspelbare ritme van huishoudelijk werk kan een aangename factor zijn. Het simpele werk, waarbij ik mijn gedachten kan laten gaan en mijn handen productief werk bied.

In dat gewone, saaie, simpele werk ligt een schat verborgen, zo zie ik het echt! Er ligt voldoening in schuil, het komt vrij wanneer ik me er toe zet om actief de viezigheid weg te poetsen..

En als toegift begint het te glimmen en fris te ruiken, win-win!


Een simpel en duurzaam huishoudschema:

Disclaimer: alle inspiratie komt uit dit geweldige boek. Home Management, Plain and Simple. De schrijfster Karen Brenneman heeft ook een blog.

 

In dit boek las ik fijne tips en heeft de schrijfster haar eigen weekschema uitgeschreven met eyeopeners en simpele to-do lijsten.

 

Ik heb daar mijn eigen variant op bedacht. Ik wilde bijvoorbeeld niet alle dagen toewijden aan Home Management, maar tijd overhouden voor vrij in te vullen momenten.

 

Haar Laundry Day is bij mij niet haalbaar, omdat we daar echt te weinig linnen voor hebben. En wanneer ik het uit zou stellen tot één aangewezen dag in de week zijn ook de sokken en onderbroeken al gauw op.

 

Maar dat is oké, uiteindelijk ben ik de regisseur van mijn huishouden. 

 

 

 

ZONDAG, RUSTDAG:

  • kerk
  • rust
  • natuur
  • gastvrijheid.

 

MAANDAG, KEUKENDAG:

  • afnemen apparaten & frontjes
  • koelkast & magnetron schoonmaken
  • 1 lade & 1 kastje schoonmaken
  • organiseren plasticlade
  • keukenraam wassen
  • gootsteen schrobben
  • eetkamer afstoffen
  • stofzuigen en dweilen

 

DINSDAG, SCHOONMAAKDAG:

  • bedden kinderkamer afhalen en wassen
  • afstoffen en stofzuigen
  • toilet
  • poetsen: (4 wekelijks)
  1. slaapkamers
  2. ramen en kozijnen deel 1
  3. woonkamer, hal & gang
  4. ramen en kozijnen deel 2
  • 's avonds container aan de weg!

 

WOENSDAG, REGELDAG:

  • menu's plannen
  • boodschappenlijst maken
  • niet essentiële mails en post schrijven
  • boekenkast opruimen

 

DONDERDAG, WERKDAG.

  • boodschappen halen (A)

 

VRIJDAG, SCHROBDAG:

  • beddengoed masterbedroom afhalen en wassen
  • stofzuigen
  • toilet
  • badkamer

ZATERDAG, TUINDAG:

  • tegels vegen
  • kippenhok uitmesten (A)
  • onkruid wieden
  • schuur opruimen
  • evt. extra tuinklussen
  • 's avonds stofzuigen

 

 


Een paar tips nog om de juiste aanpak te waarborgen.

 

De dagen zijn geen wet en al de to-do's zijn een leidraad. Het mooie van het hele plan is dat mijn gedachten over het huishouden geminimaliseerd zijn. Ik hoef het niet allemaal op een rijtje te hebben in mijn hoofd, want dat rijtje staat op papier.

 

Wat de schrijfster van het boek herhaaldelijk benadrukt is;

Waar je niet aan toekomt laat je liggen tot de volgende week. Mits het ranzig wordt.

Maar is het keukenraam niet gelukt deze dag, volgende week is er weer een keukendag, doe het dan.

 

Zo geeft het me vrijheid van schuldgevoel alle dagen van de week dat ik niet toe kom aan dat ene wat ik nog wilde doen. Is het de aangewezen dag? Dan deal ik er mee, maak ik het schoon, was ik het af. Is het me niet gelukt? Geen probleem, volgende week weer een kans!

 

 

Wellicht geeft het jou inspiratie om voor jezelf een plan te schrijven. En mocht je toch nog worstelen met schuldgevoelens over de niet gedane klussen. Ik schreef een blog over keuzes en het schuldgevoel loslaten. Dat lees je hier.

 

Ik schrijf graag over een Simpel en Basic leven, en deel daarvan ook vaak iets op instagram

Voel je vrij om te volgen en een reactie achter te laten.

 

Liefs Freekje.

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Janneke van Kesteren (zaterdag, 29 februari 2020 11:13)

    Hoi Freekje,

    Bedankt voor dit blog. Ik ga ermee aan de slag en zelf een plan schrijven. Fijn dat je de schoonmaakklussen per ruimte verdeeld. Dat maakt het overzichtelijk. Als ik schoonmaakkriebels krijg wil ik gelijk alles doen, met als gevolg dat alles uiteindelijk op z’n kop staat. Ook niet handig.
    Een ritme in het schoonmaken is gewoon fijner!
    Het is hier mooi weer dus met als jij ga ik vandaag in de tuin aan de slag (met een klein uitstapje naar wat strijkwerk wat door de vakantie is blijven liggen).
    Heel fijn weekend!

    Groetjes,
    Janneke

    Ps om je poetsvriendin te zijn woon ik te ver weg, maar het is zeker fijn om samen te poetsen. Dat maakt vervelende klussen veel gezelliger! �