Huidverzorgings recept: Lavendel BodyButter

 

Een fijn recept met weinig ingrediënten en het was nog nooit zo makkelijk te maken!

 

Deze bodybutter gebruik ik als huidverzorging voor mijn hele lijf. De eerste weken moest mijn huid wennen aan de vettigheid. Maar na minder dan 6 weken zag ik verbluffende resultaten. Echt!

 

Onderaan deze blog vindt je de ingrediëntenlijst en de werkwijze, maar ik wil alvast verklappen wat er in gaat en wat het voor je huid doet.

 

 

sheaboter

De sheaboter is een wonderlijk vettig goedje. Het bevat vit. A en E. Het houdt daarmee de huid gezond, glanzend en egaal. Het helpt huidveroudering en rimpels voorkomen. Het kan ingezet worden bij eczeem, psoriasis, schaafwonden, brandwonden, kloven, en helpt striae te voorkomen.

kokosolie

Kokosolie werkt antibacterieel, het voed en hydrateert de huid. 

cacaoboter

Cacaoboter wordt veel gebruikt om littekens, rimpels en striae glad te strijken. Het bevorderd de huidgenezing bij eczeem en dermatitis. Het kan de bloedtoevoer naar de huid verbeteren en de huid hydrateren en voeden en de elasticiteit verbeteren.

lavendel essentiële olie

Lavendelolie geeft een heerlijke geur aan de bodybutter, maar dat niet alleen. Het werkt antibacterieel. Het helpt wondjes ontsmetten en werkt licht pijnstillend. De geur heeft een kalmerende werking. 

Recept Bodybutter:

Neem 3 gelijke delen Sheaboter, Kokosolie en Cacaoboter. 

Op de eerste foto hierboven zie je 3x 1/2 cup afgemeten.

 

Smelt de 3 ingrediënten au-bain-marie.

Wanneer alles gesmolten is roer je de oliën goed door elkaar om het geheel te mengen.

Zet vervolgens de kom in de koelkast om af te koelen. 

Wanneer de oliën afgekoeld, en dus gestold, zijn tot een vaselineachtige substantie is het tijd om de bodybutter te kloppen.  Allereerst druppel je 25 druppels essentiële olie bij het mengsel. 

Daarna zet je de mixer aan en klop je het geheel tot een dikke room. Voila, de bodybutter is klaar!

 

Bewaar de butter in schone glazen potjes.

 

 

 

Mijn ervaring

De bodybutter is heel prettig in gebruik. De boter smelt zodra het in contact met je warme huid komt. Het smeert heerlijk uit en de lavendelgeur geeft een relaxed gevoel. Ik douche iedere avond en deze bodybutter is een fijne kalmerende balsem voor het slapen gaan.

 

Na de eerste 3 weken gebruik kon ik merken dat mijn huid voller werd. De zwangerschapsstriae werd opgevuld en ook de huid in mijn gezicht en hals werd gladder en voller. De ouder wordende huid voelt jonger en littekens trekken niet meer. Ik ben fan van deze huidverzorging!

 

De bodybutter leent zich ook goed voor de minimalist, want de butter kan voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Het is een fijne balsem na het scheren en je kunt er zelfs je make-up mee verwijderen!

 

Ben jij geïnteresseerd in meer van dit soort recepten? Ik deel mijn fijnste recepten hier

 

Liefs Freekje

 

In deze blog heb ik linkjes naar 1 webwinkel geplaatst, zodat je makkelijk en snel je ingrediënten kopen kunt. Ik kocht zelf mijn ingrediënten offline. Bij Holland&Barrett kan je ook alles vinden, de essentiële olie van hun huismerk raad ik niet aan, maar ze verkopen ook essentiële oliën van 'Physalis' wat ik zelf ook graag gebruik.

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    ineke (dinsdag, 16 april 2019 22:47)

    waar koop jij cacaoboter dan?