Minimalisme online

Minimalisme is iets wat ik al jaren een interessant onderwerp vind. Minder spullen en dus minder schoonmaakwerk, minder rommel en minder zorgen.

 

Ik geloof dat het zo werkt. Ik heb ervaren dat het zo werkt. Ik voer het zelfs zo ver door dat ik de nodige spullen alleen aanschaf wanneer het van hout, glas, riet of stof is. En dan in de kleuren die me het meest aanspreken, de kleuren van mijn huis. Het geeft een extra twist aan het minimalistische wanneer speelgoed, opbergbakken en theedoeken in het kleurenpalet van de woning passen. Ze springen minder in het oog en geven je niet die extra impuls wanneer je de kamer rondkijkt. Rommel is dan echt een stuk minder storend!

 

Maar goed, hoe minimaliseer ik online?

 

Een paar tips ken je vast wel, weinig apps die je aandacht vragen en zeker niet te veel groepapp's waar veelvuldig over en weer gekletst wordt. Geen abonnementen op nieuwsbrieven en folders in je mailbox.

Persoonlijk ga ik nog een paar stappen verder. Want de online informatie die slechts met een simpele swipe tot je beschikking staat is overweldigend. De openingstijden van de bieb, het recept voor die heerlijke stoofpeertjes, hoe herken je de eerste symptomen van de zoveelste kinderziekte. Alles, ja nóg meer, kan je opzoeken met je smartphone. Daarnaast is reclame iets wat in iedere app voorbij komt en heeft inmiddels ieder leuk merk en toffe winkel een eigen instagram account.

Oh ja, en omdat je toch een eigen account op insta hebt en de buurvrouw jouw volgt, moet je die natuurlijk terug gaan volgen. En die moeder van dat leuke vriendinnetje en ga zo maar door.

De smartphone met al zijn mogelijkheden begint langzaam maar zeker steeds meer aandacht van je te vragen en je te binden. Je kunt niet meer zonder (ik zou het niet willen) en langzamerhand ben je gebonden aan de mogelijkheden en kun je je geleefd voelen.

 

'alles weten, maakt niet gelukkig'

Hoe zorg je er dan voor dat je, in het doolhof van informatie, de weg naar huis blijft onthouden?

 

Ik heb het als volgt gedaan...

Mijn telefoon is voor de leuk. Dat wil bij mij zeggen, Instagram, Pinterest, foto's maken en heel af en toe YouTube filmpjes kijken. En het onvermijdelijke Whatsapp. (please stuur me geen ingesproken berichten! die functie mogen ze van mij verwijderen.) Ik zeg onvermijdelijk, maar ik mijmer af en toe over een leven zonder Whatsapp en ik weet dat er 'diehard' minimalisten zijn die Whatsapp hebben verwijderd. Ik ben jaloers!

 

Maar enfin, ik dwaal af. Alleen de leuke apps staan dus op mijn telefoon.

Alle interessante, maar minder leuke informatie gaat via de laptop. Mijn mails, het ouderportaal van school. Dat lees ik in de avond, of de volgende avond, of die daarna.

Via Instagram volg ik zo min mogelijk accounts, sommige zijn vriendin/kennissen, al zou ik dat zelfs graag minder willen zien. Mag ik dat zeggen?

 

Instagram is voor mij een inspiratiebron voor een minimalistische kijk op wonen, koken, afval en natuurlijke producten. That's it! 

Alles wat er extra bij komt is voor mij ruis waar ik niet zo goed tegen kan. Ruis wat misschien prachtige foto's maakt, of hele interessante inzichten vertelt. Maar het ontneemt mij schermvrije tijd als ik heel eerlijk ben. En denkruimte met mijzelf.

Uiteraard kan ik ook mijn telefoon vaker weg leggen, dat doe ik ook heus. Maar het volgen van weinig mensen voelt goed. De 'verplichting' die sociale media met zich mee brengt wil ik niet. 

En dit is mijn oplossing om de grip op oneindige-online-informatie te houden.

 

 

En nog iets, ik volg nagenoeg geen bedrijven, zelfs mijn favoriete winkels niet. Weet je waarom?

Omdat ik hebberig word van de nieuwe collectie van Dille en Kamille, of van Sostrene Grene. En het minder willen hebben is de offline variant van minimalisme. Wanneer ik reclame niet zie is mijn gedachte vrij van de hebberigheid en kan ik me makkelijker focussen op de belangrijke dingen.

Van ruilen komt huilen...

De mooiste tip, die ik voor mijzelf steeds meer toe pas, is:

Online informatie terug ruilen naar offline informatie.

Zocht ik voorheen veel naar koolhydraatarme recepten? Nu lees ik een boek van de bieb of koop ik hem zodat ik mijn informatie offline beschikbaar heb. En wanneer ik hét recept heb gevonden dat ik onthouden wil, schrijf ik hem op.

Ik kocht in de kringloop een set kaartenbak-kaarten, van die stevige met lijntjes.

Daar schrijf ik recepten op, ook voor bijvoorbeeld een fijne bodybutter. Ik schrijf er zomerbloeiende vaste planten op, zodat ik offline kan terugkijken wat ik onthouden wilde. En tijdens het maken van een recept ligt er nu een kaart naast me. Geen scherm meer (goed voorbeeld voor de kinderen!) en niet meer afgeleid worden tijdens het werk zelf door een binnenkomend appje.

Deze tip moet je echt ff opschrijven! ;)

 

 

Eigenlijk is het heel simpel. Het durven loslaten van 'sociale gebondenheid'. Het durven loslaten van de controle wat betreft aanbiedingen, winacties en dergelijke. Het durven loslaten van je nieuwschierigheid. En wanneer je los bent, meer aandacht te hebben voor het staan in de keuken, de geuren van de ingrediënten en met aandacht voor jezelf en je gezin gewoon vrij te zijn in je hoofd!

Ik hoop dat ik je kan inspireren om zelf meer offline te gaan als dat iets is waar je naar verlangt. En wellicht grip te krijgen op wat jou naar je scherm trekt.

 

Lieve groet! Freekje 

Reactie schrijven

Commentaren: 5
  • #1

    Laura ten Buuren (donderdag, 28 februari 2019 07:57)

    Wow Freekje, mooi geschreven en zo ontzettend waar. Goeie, bruikbare tips. Daar hou ik van.
    Ik geniet van je insta en vind je blogs een mooie aanvulling op het geheel. Thnx. Liefs Laura

  • #2

    Vanessa Bouwman (donderdag, 28 februari 2019 08:51)

    De vinger op de zere plek! Het durven loslaten van sociale gebondenheid..... Ik heb meteen actie ondernomen: alle merken die via insta alleen maar reclame maken en continu nieuwe collecties laten zien ontvolgt, 100 accounts lichter nu :) Benieuwd of mijn feed nu ook rustiger wordt! Daarna misschien eens kritisch kijken naar personen/vrienden/kennissen, maar dat wordt een stuk lastiger �

  • #3

    Adriana (donderdag, 28 februari 2019 09:54)

    Heel fijne post, goed om even weer bij stil te staan en elkaar scherp te houden/aan te moedigen. Love you!!

  • #4

    Lotteke den Hartog (donderdag, 28 februari 2019 20:15)

    Helemaal mee eens. Vooral wb Instagram volgen... Ik volg ook echt alleen mensen die me inspireren, hoewel ik me ook lichtelijk verplicht voel tot terugvolgen, doe ik dat meestal een tijdje en dan ontvolg ik weer. Het is inderdaad ruis.

  • #5

    Marit Polderman-Hillebrand (vrijdag, 09 augustus 2019 16:56)

    Hoi Freekje,

    Goede post! Helemaal waar. Heb zelf ook een behoorlijke online detox gedaan.
    Maar tegelijkertijd blijft het ook moeilijk. Je valt snel weer terug in oud gedrag (ik dam �)
    Maar, het gaat steeds beter.

    Groetjes Marit
    Homemarit.blogspot.com